Om Vitaminer

Vitaminer

Vitaminer er næringsstoffer som kroppen trenger for en lang rekke prosesser blant annet for å bygge opp og vedlikeholde skjelett, muskler, hud og slimhinner, samt for å omdanne fett, proteiner og karbohydrater til energi. Vitaminer er også nødvendig for at immunforsvaret fungerer som det skal. Kroppen kan ikke produsere vitaminer selv og er derfor avhengig av å få dette tilført gjennom kosten eller via kosttilskudd.

Her kan du lese om hvorfor det er så viktig å få i seg nok vitaminer, og hva de ulike vitaminene er godt for.

Vitamin A

Vitamin A er nødvendig for flere av kroppens funksjoner. Dette er blant annet fordi vitamin A er viktig for å regulere hvordan cellene våre vokser. Kroppen er bygd opp av celler som vokser, deler seg og dør hele tiden, og på denne måten utvikler og vedlikeholder kroppen seg. Vitamin A er derfor viktig for at man skal vokse og utvikle seg normalt, det er viktig for både dannelsen av ben og for at immunforsvaret skal beskytte oss mot sykdom.

Både utviklingen og funksjonen til øyet er avhengig av vitamin A. Alvorlig mangel på vitamin A kan føre til øyeinfeksjon og i verste fall blindhet. Heldigvis er det ingen barn i Norge som får for lite vitamin A, men dette er dessverre den vanligste grunnen til at barn blir blinde i mindre heldigstilte land.

Vi må også ha nok vitamin A for at huden og slimhinnene i for eksempel nese, hals, og i lungene skal virke normalt.

Vitamin B

B-vitaminene utgjør sammen med vitamin C de vannløselige vitaminene. Det finnes åtte ulike B-vitaminer, hvorav fem viktige finnes i Vitaminbjørner og Grønnsaksbjørner; Niacin (B3), vitamin B6, vitamin B12, biotin og folat. De fungerer som ”hjelpestoffer” og er derfor nødvendige for mange ulike typer reaksjoner i kroppen. B-vitaminene er nødvendig for å skaffe cellene i kroppen energi. Mangel på B-vitaminer kan man blant annet ofte se på huden.

B-vitaminene er også viktig for immunforsvaret, nervesystemet, og vekst og utvikling av celler, i tillegg til å være nødvendige for omsetningen av karbohydrater, fett og proteiner (makronæringsstoffer i maten som gir oss energi).

B-vitaminene virker ofte sammen og finnes ofte sammen i matvarer. Gode kilder til B-vitaminer er korn og kornprodukter, melk og meieriprodukter, kjøtt og grønnsaker.

Vitamin C

Den mest kjente funksjonen til vitamin C er at det inngår i dannelsen av bindevev. Bindevev er det som blant annet gir huden vår struktur og holder den oppe. Vitamin C er nødvendig både for å lage og vedlikeholde bindevev. Vitamin C er derfor nødvendig for at sår skal gro.

Vitamin C er en effektiv vannløselig antioksidant og som sammen med vitamin E beskytter cellene våre mot skade. I tillegg så hjelper vitamin C slik at vi lettere tar opp jern i tarmen. Viktige kilder til vitamin C er frukt og bær, grønnsaker og poteter.

Vitamin D

Vitamin D er nødvendig for at kroppen skal kunne ta opp kalsium fra tarmen. Kalsium er viktige byggesteiner i skjelettet vårt og er nødvendig for at vi skal ha sterke ben. Et tilstrekkelig inntak av vitamin D er dermed en forutsetning for en sterk benbygning.

Vitamin D er et ganske spesielt vitamin fordi kroppen kan lage det selv dersom man er mye ute i solen. Solstrålene fører til at det dannes vitamin D i huden. I mange deler av verden er sollyset kroppens viktigste kilde til vitamin D. Men i Norge kan det være litt for lite sol til at tilstrekkelige mengder vitamin D dannes i huden hos alle.

Vitamin D er et fettløselig vitamin som bare finnes i noen få matvarer som tran og fete fiskeslag (laks, ørret, sild, makrell eller kveite), margarin og smør.

Antioksidanter

Antioksidanter finnes naturlig i planter med mye farge som frukt, bær og grønnsaker. Disse gir en beskyttende effekt ved at de uskadeliggjør frie radikaler. Frie radikaler er stoffer som kan angripe cellene våre slik at de blir skadet. Frie radikaler dannes i kroppen kontinuerlig, men mengden kan også øke ved ytre påkjenninger som for eksempel luftforurensing, røyk, stress, hard trening og usunne kostvaner. Dette kan medføre oksidativt stress, som betyr at kroppen danner mer frie radikaler enn hva den klarer å nøytralisere. Derfor trenger vi antioksidanter som nøytraliserer de frie radikalene. Eksempler på viktige antioksidanter er vitamin E og vitamin C samt, polyfenoler (en gruppe antioksidanter) fra frukt og grønnsaker. Antioksidanter er viktig for en god helse, både for å øke kroppens motstandskraft og generelle velvære.

Antioksidanter kan bidra til å beskytte mot for tidlig aldring forårsaket av oksidativ skade i cellene.

Vitaminer er livsviktige stoffer som inngår i kroppens stoffskifte, og som må tilføres gjennom kosten. Noen vitaminer er også antioksidanter.

De viktigste kildene til vitamin E i det norske kostholdet er margarin, planteoljer, kornprodukter, frukt og grønnsaker.